Back to school

7 september 2016 - Cairns, Australië

Lieve allemaal,

Gisteren hebben we een leuke dag gehad in het Kuranda Koala Park! Dit is een klein park met verschillende soorten kangoeroes, wombats en koala's. Ook hadden zij er vliegende eekhoorns. We kregen uitleg over de wombat Poppy, die een kleintje in haar buidel had. Wombats zijn ongeveer 21 dagen zwanger, daarna wordt een baby geboren ter grote van een duimnagel. Het kleintje blijft vervolgens 8 á 9 maanden in de buidel en komt er niet uit. Vervolgens drinkt het nog bij zijn mama tot hij/zij 1,5 jaar oud is.

Je kon ook op de foto met een koala. Alleen kostte dit 20 dollar en aangezien koalas 22 uur op een dag slapen, vonden wij dit niet prettig. Naast het park lagen ook nog het vogel- en het vlinderpark. Kuranda ligt op een berg. Bij de parken ligt een soort markt waar je allemaal souvenirs kunt kopen. We hebben een erg leuke dag gehad!

Vandaag zijn we 'vroeg' opgestaan om Whitfield State School te bezoeken. Daar aan gekomen kregen wij de planning te horen. Die middag zouden wij nog naar de tweede school gaan, die zij voor ons hadden geregeld!

Het bezoek aan Whitfield was erg interessant! Het in ons hoofd vertalen van het Australisch, het bedenken van vragen en het luisteren bleek vermoeiender dan verwacht. We hebben onwijs veel informatie gekregen voor ons onderzoek naar pesten. Ook was het bezoek best inspirerend. We hebben formats mee gekregen die we zeker in Nederland zouden kunnen gebruiken!

Rond half 12 gingen wij weg van Whitfield, snel thuis plassen en eten en door naar de volgende school. Dit was een Open Learning Campus, maar wat dat betekende wisten we nog niet. Het bleek een hele interessante school te zijn. De school bestond uit twee delen: namelijk een school voor jongeren die om wat voor reden niet meer naar school gaan, of niet goed mee komen op sociaal niveau op hun eigen school. Het andere deel was een distance education. Leerlingen die dan niet naar school kunnen komen vanwege bijvoorbeeld ziekte of het feit dat ze op afgelegen gebied wonen (op een boot of boerderij) krijgen dan les via een radio.

De scholen hier in Cairns zijn allemaal maar een verdieping en bestaan uit verschillende gebouwen. Die gebouwen liggen dan ook nog eens uit elkaar! Een echte campus dus!

Na een uurtje rusten zijn we naar een strand gereden. Hieraan gekomen merkten we weer eens dat we nog niet door hebben dat het hier winter is. Al snel werd het donker. Het was ook een best spannend strand, er was namelijk gevaar voor krokodillen en giftige kwallen. Wel hebben we veel gelachen op het strand en in de hangmat. De volgende keer zullen we gewoon wat eerder moeten vertrekken!

Hangmat fun Kim en Larissa  Hangmat fun Lilian en Joy  Hangmat fun Lilian en Larissa

Whitfield State School  Kangoeroe

1. Adrielle:
    7 september 2016
    wat ziet het er heerlijk uit. Strand en hangmatjes en dat in de winter! Ik wil ook!!! ;-)
    Vind het ook heel mooi dat jullie met open armen ontvangen worden. En dat vertalen in je hoofd dat is vast over als je in Melbourne bent! Jullie spreken straks allemaal Aussies. Meiden veel plezier nog!!!!!
  2. Mammelein:
    7 september 2016
    Wat een leuk park he ladies, Kurunda. Ik ben er ook gewest en ben daar verliefd geworden op de wombats!
  3. Henk en Betty:
    7 september 2016
    Wat hebben jullie al veel indrukken op gedaan en moeten verwerken. Heel interessant. We kijken alweer uit naar jullie volgende bericht. Groetjes aan allemaal
  4. Astrid:
    8 september 2016
    Ha meiden,
    Interessante maar vermoeiende dag. Super dat het bezoek aan de scholen zo'n succes was.
    Heerlijk relaxed dat strand! Zeker goed voor nog een keer :-)