Les geven en Halloween in Sydney

1 november 2016 - Sydney, Australië

Lieve allemaal,

Het lijkt alweer heel lang geleden dat we in Glenworth Valley waren, toch is het pas een week geleden!

Na het paardrijd en quad avontuur zag onze week er als volgt uit:

Woensdag

Woy Woy Public School:

We hebben op deze dag aan verschillende groepen 7/8 (Grade 5/6) les gegeven over Nederland en Europa. Dit hebben we aan de hand van een spel gedaan, gebaseerd op het eindspel van 'De jongens tegen de meisjes'. De leerlingen vonden het geweldig! Met veel enthousiasme deden zij mee. Een groot verschil met Nederland vonden wij dat het hier niet erg is als de leerlingen tussendoor praten, zolang het maar over het onderwerp gaat. Een ander verschil is dat de leerlingen sneller uit zichzelf op zoek zullen gaan naar antwoorden. De leerkracht zegt dat dit komt omdat de lokalen altijd inspirerend ingericht zijn en de leerlingen worden aangemoedigd om antwoorden te zoeken.

MindMap! Waar ligt Nederland?

Donderdag

Lilian en Larissa zijn deze dag terug gegaan naar Woy Woy Public school om een dagje mee te lopen. Lilian loopt mee in 2 groepen 5/6 (grade 4/5) en Larissa loopt mee in 2 groepen speciaal onderwijs. Speciaal onderwijs is op deze school een gebouwtje binnen de school. Alle grades hebben hun eigen gebouw en zo zijn er dus ook een 2 gebouwen voor het SBO. In het ene gebouw zitten leerlingen met autisme, verstandelijke of lichamelijke beperkingen (hier is Larissa geweest). In het andere gebouw zitten leerlingen die vanwege trauma's en thuissituaties zwaar problematisch gedrag vertonen. In de middag is Larissa meegewerkt met de leerlingen naar therapeutisch paardrijden. Erg interessant!

De leerlingen en leerkrachten op Woy Woy Public School zijn erg vriendelijk en sociaal. Als we op het school terrein lopen, worden we van alle kanten begroet! Het is dus een erg fijne school om mee te lopen.

Therapie paarden Alle therapie paarden

Vrijdag

Deze dag hebben we aan onderzoek gewerkt en zijn Lilian en Larissa langs geweest op Woy Woy South Public School. Verder hebben we het rustig aan gedaan.

Zaterdag

Joy en Kimberley zijn wezen surfen! Het was er mooi weer voor! Vervolgens zijn we met zijn vieren naar Sydney gegaan. Dit keer niet met de trein, maar met de bus. Want de treinen reden niet. Hoe Hollands? Ook dit keer hebben we geslapen in Hostels. Vanwege het late boeken, sliepen we in verschillende hostels. Beide hostels waren in andere gedeeltes dan eerst. Leuk om Sydney weer eens van een andere kant te zien!

In de avond hebben we Halloween gevierd. Van oorsprong is dit nog steeds een Amerikaansfeest. Veel mensen waren wel verkleed, maar ook veel mensen niet.

Ontbijt in de buurt van het hostel Kings Cross Hotel Museum Train Station

Zondag

Na wat weinig slaap hebben we deze dag veel souvenirtjes gekocht! Waarschijnlijk moeten we onder ons vieren een extra koffer kopen om alles naar huis te krijgen!

In de avond hadden we afgesproken met een oud vriend van Larissa, die zij 4 jaar geleden had ontmoet op wintersport. Hij is in Sydney voor werk en school! We hebben lekker gegeten en bijgepraat!

Cockle Bay Wharf Harbour Side

Maandag

Gisteren hebben we het lekker rustig aan gedaan. We hebben geprobeerd om langs nog wat scholen in Sydney te gaan. Maar vanwege o.a. de terreurdreiging kon niemand ons zomaar binnen laten. Gelukkig hebben we wel kleine verschilletjes van buitenaf kunnen zien. We hebben voor waarschijnlijk de laatste keer in Sydney gestruind. Lekker in een parkje gelegen in de zon met uitzicht op het Opera House. Genoten van de straat artiesten op Pitt Street en lekker gewandeld.

Australische vlag Opera House met paarse bomen

Dinsdag en de rest van de week

Op dit moment schrijf ik (Larissa) dit vanuit bed. Lilian loopt weer een dagje mee op Woy Woy Public School (de topper), Joy en Kim zijn kajakken en ik gebruik deze dag om verder te werken aan onderzoek en mijn persoonlijk verslag. We doen allemaal (wanneer het kan) ons eigen ding en op ons eigen tempo. Morgen gaan we terug naar Woy Woy Public School om aan nog een klas de les te geven. Vervolgens zullen Lilian en Larissa nog blijven om met hun klassen mee te nemen. Donderdag zullen wij vertrekken naar The Blue Mountains. We hopen daar twee scholen te kunnen bezoeken. We mogen verblijven bij familie van Rebecca (een vriendin van Larissa). Hier zijn we erg dankbaar voor!

Liefs,

1. Wilma Polderman:
    Liefs voor jullie
  2. Rineke De Jong:
    Mooie verhalen weer
  3. Oma E:
    1 november 2016
    We zijn weer helemaal op de hoogte van wat jullie allemaal hebben gedaan.
    Heel leuk om dat allemaal weer te horen
  4. Emmy van den Heuvel:
    2 november 2016
    Dag blondjes. Jullie verhalen zijn echt interessant en wat doen jullie een hoop aparte dingen. Holland in December is dan wel HEEL SAAI. Maar misschien is het terugzien van Nederlandse vrienden toch ook wel weer leuk. Nog fijne weken? Dagen? Liefs George en Emmy
  5. Henriëtte:
    11 november 2016
    Wat een bofferds zijn jullie toch om zo te kunnen rondreizen. Heerlijk!